Повідом про корупцію
Кібершахрайство
Основне меню
Національний університет оборони України

Як українські військові вивчають іноземну мову

13.04.2023

Обраний Україною курс в НАТО передбачає вільне володіння іноземною мовою у всіх структурних підрозділах ЗСУ. Наразі нагально постало питання щодо підвищення рівня знань українських захисників у скорочені терміни. Про деталі опанування іноземної мови та наявні програми для військовослужбовців розповіла начальник навчально-наукового центру іноземних мов Національного університету оборони України імені Івана Черняховського (НУОУ — далі), кандидат філологічних наук полковник Наталія Васюкова.

— Навчально-науковий центр іноземних мов складається із кафедри іноземних мов і наукового центру мовного тестування, який містить два науково-дослідні відділи: навчально-методичного забезпечення мовної підготовки та мовного тестування. Ми викладаємо дисципліну «Іноземна мова» на різних рівнях підготовки: тактичному, оперативному та стратегічному. Курсанти опановують базовий курс іноземної мови, слухачі оперативного та стратегічного — вивчають англійську професійного спрямування, тобто для спеціальних цілей, ад’юнкти — іноземну мову в науковій діяльності. Також спільно з іншими мовними центрами ми розробляємо тести, які потім розсилаємо по ВВНЗ.

 Які саме іноземні мови опановують військовослужбовці, що проходять навчання в НУОУ?

— На курсах іноземної мови викладають виключно англійську мову, але в рамках дисципліни «Іноземна мова» викладаємо ще й французьку та німецьку мови. Деякі військові ще зі школи вчили тільки німецьку чи французьку, неправильно було б з нашого боку проігнорувати це і посадити на заняття з англійської, в якій вони зовсім не орієнтуються.

 Розкажіть детальніше про курси іноземних мов на базі НУОУ.

— Це інтенсивний курс вивчення мови, набір на який здійснюється двічі на рік, з розрахунку на 5–6 груп до 15 слухачів у кожній. Військовослужбовці протягом чотирьох місяців поспіль за різними методиками вивчають англійську мову кожного дня по 6 годин під керівництвом викладача. Цей інтенсив відкриває можливості для опанування мови та допомагає помітно підвищити рівень знань, адже протягом заняття опрацьовують завдання, які передбачають читання, усну комунікацію, аудіювання, на домашні завдання дають теми письмових робіт, тобто фактично на 4 місяці слухач занурюється в англомовне середовище. І ефективність цих курсів доведена результатами, наприклад, якщо люди приходять з нулями, то залежно від їх зусиль протягом курсу вони цілком можуть підвищити свої знання на СМР-1.

Щотижня проводиться зріз знань, на якому слухачі показують результати роботи. Під час навчальних занять протягом дня відбувається приховане тренування тих чотирьох навичок, які будуть згодом тестуватись. Упродовж шести годин занять слухачі мають можливість виконати завдання з аудіювання, це може бути відеоролик або аудіозапис, які вони слухають, а потім обговорюють між собою. Читання, за браком часу, може даватися на самостійне опрацювання, а вправи на розуміння прочитаного обговорюються під час класних занять. Відпрацьовується також комунікативна граматика, на якій слухачі не вчать «сухі» правила чи перекладають речення, а вчать граматичні конструкції безпосередньо під час спілкування, відіграючи певні комунікативні ситуації.

— Які існують деталі та особливості під час проходження мовних курсів?

— Ми започаткували Speaking Club, коли раз на тиждень на заняття до слухачів приходять іноземні військові представники. В досить невимушеній атмосфері відбувається відточення навичок спілкування з людиною, у якої зовсім інша вимова, свій акцент, інша швидкість спілкування. Також у кожній групі працюють три викладачі, які постійно змінюються між собою, вносячи частину своєї індивідуальної методики, зберігається лише послідовність викладання матеріалу та завдання. У такий спосіб слухачі не звикають до однієї вимови, а постійно перелаштовуються, отримуючи інформацію та викладення матеріалу від різних педагогів.

— Як відбувається тестування рівня іноземної мови?

— Ми тестуємо за стандартом НАТО STANAG-6001, на встановлені мовленнєві рівні СМР-1, СМР-2 та СМР-3 (до речі, на СМР-3 тестують тільки в НУОУ). Наше основне завдання — забезпечити вчасне та об’єктивне тестування, задля уникнення неприємних ситуацій за кордоном з нашими військовослужбовцями. Для того, щоб перевірити свій рівень знання іноземної мови, необхідно направити листа відповідно до зразка, наведеного на сторінці нашого центру, вказавши підставу проходження тестування. Щомісяця кількість охочих пройти тестування збільшується.

— Які особливості викладання для різних аудиторій?

— Я не розмежовую під час вивчення мови слухачів за військовими званнями. У класі всі мають бути рівними, розподіл відбувається лише на викладача та слухачів, які мають бути сконцентровані на вивченні мови. У навчальному процесі взагалі мають нівелюватися ієрархії високих посад та звань, а вся увага повинна зосереджуватися на засвоєнні матеріалу та співпраці один з одним у групі задля досягнення цієї мети. Інша справа — ділитися досвідом, тут вже може відігравати роль вікова перевага та попередні здобутки. Але це також не повинно відбуватися в нав’язливій формі за принципом підпорядкованості, а подаватися як приклад, корисний в окремій ситуації.

— Розкажіть про універсальні методи та підходи під час вивчення іноземної мови.

— Всі люди використовують свій підхід до вивчення мови: комусь необхідно писати для того, щоб запам’ятовувати слова, і при цьому відпрацьовується візуальна та механічна пам’ять. Іншим необхідно слухати або читати. Але на початковому рівні, на мою думку, потрібна людина-куратор, яка зможе направити та допомогти обрати найкращий підхід до вивчення мови. І тільки після цього можна відштовхнутися і працювати самостійно в заданому напрямку. А далі все залежить від бажання та особистої мотивації. Але, попри все, найкращим та найшвидшим варіантом залишається занурення в іншомовне середовище. Так людина зможе вчити мову, як дитина, яка не замислюється про граматичні правила, а слухає живе мовлення та відтворює його. Особисто для мене важливий не результат на папері, а коли після проходження навчання людина починає говорити, продукувати щось іноземною мовою, і сама починає відчувати, наскільки покращився її рівень знань.

 

Кореспондент АрміяInform