БТР-80
- Головна >
- Університет >
- Структурні підрозділи університету >
- Інші підрозділи >
- Музей >
- Зовнішні експонати >
- БТР-80
БТР-80 1986
виробник Горьківський автомобільний завод
бойова вага (т) 13,6
обслуга (чол) 3+7
максимальна потужність двигуна (к.с) 260
максимальна швидкість (км/год) 80
озброєння:
- 14,5 мм кулемет КПВТ
- 7,62 мм кулемет ПКТ
Бронетранспортер БТР-80 — бойова колісна плавуча машина, що має озброєння, броньовий захист та високу рухомість. Бронетранспортер призначений для застосування у мотострілецьких підрозділах сухопутних військ, крім того, використовується у підрозділах морської піхоти України.
Основним бронетранспортером СРСР до початку 1980-х років був БТР-70. Досвід їх експлуатації вже незабаром показав, що, попри чималі поліпшення у порівнянні з більш раннім БТР-60, більшість основних недоліків попередника перейшли до нього майже без змін. Одним з них була порівняно складна і ненадійна конструкція силової установки зі спарених карбюраторних двигунів, що відрізнялися до того ж підвищеною витратою палива і рядом інших недоліків у порівнянні з дизельним двигуном. Не менш серйозною проблемою залишалася незадовільна висадка і посадка десанту та екіпажу, лише не набагато покращилися у порівнянні з БТР-60. Незадовільною, як показала Афганська війна, залишалася і захищеність машини. До всього цього на БТР-70 додалися проблеми з водометним рушієм нової конструкції, який на плаву часто забивався водоростями, торф'яною рідиною і тому подібними предметами.
Для виправлення цих недоліків, в конструкторському бюро Горьківського автозаводу під керівництвом І. Мухіна і Є. Мурашкіна на початку 1980-х років був спроєктований бронетранспортер ГАЗ-5903. При збереженні незмінного компонування БТР-70, нова машина відрізнялася від неї цілим рядом змін. Замість спарки карбюраторних двигунів був встановлений один дизельний двигун більшої потужності, для посадки та висадки екіпажу були введені великі двостулкові люки в бортах корпусу. Сам корпус став на 115 мм вищим і довшим, і на 100 мм ширшим, хоча загальна висота машини зросла лише на 30 мм. Подальший розвиток отримало прагнення забезпечити екіпажу можливість ведення вогню під захистом броні, для чого стрілецькі порти в бортах корпусу були замінені кульовими установками, розгорнутими в бік передньої півсфери. Бронювання бронетранспортера було посилено лише незначно, але навіть при цьому маса ГАЗ-5903 зросла на 18% у порівнянні з БТР-70, з 11,5 до 13,6 тонни, хоча рухливість машини в цілому залишилася незмінною, а запас ходу тільки збільшився. Після успішних державних випробувань, ГАЗ-5903 був в 1986 році прийнятий на озброєння радянської армії під позначенням БТР-80.
- БТР-80УП — українська модернізація БТР-80, розроблена для Іраку. Посилено захист, встановлено новий дизельний двигун Д-80 потужністю 300 к.с., нові шини та нові електричні та пневматичні системи, знята водометна установка. Також на його базі розроблено ряд спеціальних модифікацій:
- БТР-80УП-КР — КП командира роти
- БТР-80УП-КБ — КП командира батальйону
- БТР-80УП-С — командно-штабна машина
- БТР-80УП-М — санітарна машина
- БТР-80УП-Р — розвідувальна машина
- БТР-80УП-БРЕМ — броньована ремонтно-евакуаційна машина
- БТР-80УП-Т — транспортна машина
- БТР-80-КБА-2 — українська модернізація БТР-80, з 30-мм гарматою КБА-2 замість 14,5-мм кулемета
- ASGLA («ASRAD-IGLA») — зенітно-ракетний комплекс ближнього радіуса дії, розроблений європейською компанією MBDA за участю української фірми «Арсенал». Являє собою варіант німецького зенітно-ракетного комплексу ASRAD (який використовує для стрільби ракети «Ігла») на базі БТР-80, раніше перебували на озброєнні армії НДР.
- БТР-80 «Джокер» — модернізований в 2014 році силами Національної Гвардії України бронетранспортер на який встановили протикомулятивні екрани та чотири станкових протитанкових гранатометів СПГ-9М.